Η Φυσική Αγωγή στο Λύκειο



Παρασκευή 7 Φεβρουαρίου 2014

Η είσοδος στην εφηβεία σηματοδοτεί την προοδευτική μείωση του ενδιαφέροντος των μαθητών Λυκείου για το μάθημα της ΦΑ, τη φυσική δραστηριότητα (ΦΔ) και τα σπορ εντός και εκτός του σχολικού περιβάλλοντος με τα κορίτσια να παρουσιάζουν μεγαλύτερο πρόβλημα Το περιβάλλον του σχολείου με την οργανωτική του δομή, κύρια μέσα από το μάθημα της ΦΑ και μέσα από άλλα μαθήματα και δραστηριότητες που μπορούν να προωθήσουν προγράμματα για την άσκηση και την υγεία, έχει τη δυνατότητα να συμβάλει στη διαμόρφωση θετικών στάσεων προς την άσκηση, την υγεία και τη ΦΔ.

Η τεχνολογία μπορεί να καταστεί σημαντικός αρωγός σ’ όλη αυτή την προσπάθεια. Μέσα από τη λογική ενός μικτού μοντέλου εκπαίδευσης όπου συμπληρωματικά και/ή εναλλακτικά θα αξιοποιούνται οι δυνατότητες του διαδικτύου και των προγραμμάτων κοινωνικής δικτύωσης, οι Τεχνολογίες Πληροφόρησης και Επικοινωνίας (ΤΠΕ) μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την αύξηση της παρακίνησης. Οι μαθητές μέσα από μια διαδικασία αυτορρυθμιζόμενης μάθησης είναι πιθανό να ενδιαφερθούν περισσότερο για το μάθημα της ΦΑ και να γίνουν πιο δραστήριοι. Με την ενσωμάτωση εργαλείων του web 2.0 στο μάθημα, προεκτείνεται ο χρόνος που οι μαθητές-ήτριες εμπλέκονται με τα αντικείμενα της ΦΑ, επιτυγχάνονται ατομικοί στόχοι και τελικά ενισχύεται η αυτοπεποίθηση τους. Αυτά τα στοιχεία αποτελούν το βασικό ψυχολογικό υπόστρωμα για την υιοθέτηση ενός πιο δραστήριου τρόπου ζωής.

Με βάση τα παραπάνω χρησιμοποιήθηκε στο μάθημα το παρόν ιστολόγιο ΦΑ για να λειτουργήσει προς όφελος του μαθήματος, της άσκησης και του αθλητισμού γενικά. Από την επιστημονική και εκπαιδευτική κοινότητα έχει αναγνωριστεί η αξία του ιστολογίου ως εκπαιδευτικό εργαλείο και δυναμικό μέσο αλληλεπίδρασης. Στο συγκεκριμένο χώρο μπορεί ο μαθητής/ήτρια να αναζητήσει:

• αναλυτικά σχέδια διδασκαλίας,

• ανακοινώσεις για τις διάφορες εκδηλώσεις και δραστηριότητες,

• συνδέσμους (links) με ιστοσελίδες σχετικές με τη ΦΔ, την άσκηση, τα σπορ και τη διατροφή,

• Video,

• ημερολόγιο δράσεων,

• φωτογραφικό υλικό,

• υλικό για δημιουργία ατομικών προγραμμάτων εξάσκησης.

Η έμφαση δόθηκε στη φυσική κατάσταση για υγεία (καρδιοαναπνευστική αντοχή, αντοχή στη δύναμη, μυϊκή ενδυνάμωση, ευλυγισία και σωματική σύσταση) και στα νέα ή λιγότερο γνωστά στην Ελλάδα αθλήματα/ εναλλακτικές μορφές άσκησης ( π.χ. ράγκμπι, κόρφμπωλ, τάι τσι). Επίσης υπάρχει υλικό για παραδοσιακά αθλήματα και ασκήσεις γυμναστικής. Τέλος, μπορεί να δει κανείς αρχείο επισκέψεων σε χώρους άθλησης και φυσικής δραστηριοποίησης εντός κι εκτός του σχολικού περιβάλλοντος.

Στόχος είναι η ένταξη της κάθε μορφής άσκησης στην καθημερινότητα του κάθε εφήβου. Η παρούσα συνεργατική δουλειά που θεμελιώθηκε από μαθητές/ήτριες του σχολείου μας αποτέλεσε καλή διδακτική πρακτική για τη ΦΑ και βραβεύτηκε στο Συνέδριο των ΤΠΕ στην Εκπαίδευση. Όποιος ή όποια επιθυμεί να συνδράμει με οποιοδήποτε τρόπο, ας επικοινωνήσει μαζί μου.

Ολυμπία Λαμπάκη,
Καθηγήτρια Φυσικής Αγωγής 1ου ΓΕΛ Ξάνθης

Παρακάτω μπορείτε να δείτε και μια σχετική παρουσίαση: